Vanskeligere å få billån – leasing kan bli løsningen
Med virkning fra 1. juli trådte det i kraft en ny utlånsforskrift her i landet. Den betyr i praksis at adgangen til billån nå er helt avhengig av hvor stor den samlede gjelden din er.
Hittil har utlånsforskriften omfattet boliglån (siden 2015) og forbrukslån (siden 2019). Det nye nå er at den også omfatter lån til forbruker med salgspant i annet enn bolig – som for eksempel bil- og båtlån.
Grundigere kredittsjekk
Dersom samlet gjeld er større enn fem ganger brutto årsinntekt, vil en lånesøknad normalt bli avslått. Det er ingen forandring på maksimal løpetid, som fortsatt vil være opp til 10 år. For bil gjelder heller ikke samme krav til egenkapital som for bolig. Men du må kunne godtgjøre at du tåler en ekstra renteøkning på tre prosent, og det vil bli gjennomført en grundigere kredittsjekk enn tidligere.
Ny fart på leasing?
Endringene får konsekvenser for mange bilkjøpere. Mange må se langt etter drømmebilen de hadde ønsket seg. Løsningen kan være å velge leasing i stedet for lånefinansiering. I bilbransjen er det mange som venter at interessen for leasing vil øke – selv om nybilmarkedet for tiden har hatt en kraftig nedgang.
– Setter dette ny fart på leasing som finansieringsform for privatbil?
– Det er litt tidlig å være veldig konkret ennå, men det kan godt tenkes at vi vil se en forskyvning mot mer leasing, sier Marius Paus, kommersiell direktør i det ledende bilfinansieringsselskapet LeasePlan.
For tidlig å være bastant
Paus sier: – Det vi for tiden hører stadig oftere, er at det strammes inn på lån, og at færre og færre lånesøknader godkjennes. Dette er nok både en følge av innstrammingen av utlånsforskriften fra 1. juli, og den generelle kostnadsveksten i samfunnet. Selv om forbrukermarkedet er ganske rolig for tiden, så kan vi nok se noe mer etterspørsel etter leasing enn tidligere. Men som sagt – foreløpig er det litt tidlig å være veldig bastant her.
Privatmarkedet i endring?
– Mer bruk av rabatter og andre markedstiltak vil også stimulere interessen for leasing. Vi har fått mer «folkelige» priser på nye biler, med Tesla Model Y som var først ute her. Dermed vil vi også se leasing leie på nivåer vi kjente tidligere. Så ja, sammenholdt med at det er tøffere å få lån, kan nok dette sette mer fart på leasing, understreker han.
– Hvilken del av markedet kan vi eventuelt vente mest økning av leasingavtaler i?
– En leasingøkning vil nok primært komme i privatmarkedet. Dagens avgifts- og prisnivå taler for leasing. Mange ser for seg mer spiselige leiebeløp som gjør leasing gunstigere, og så gir dagens harde konkurranseklima i tillegg ekstra press på vilkårene. Det er mindre betalingsvilje enn tidligere, men kundene er der når prisene er riktige, sier Paus.
Prisbomber
Men i en tid med sterkt redusert nybilsalg, smeller den ene prisbomben etter den andre på det norske bilmarkedet – store lagre av nye biler skal reduseres. Sist ut er RSA, som importerer flere bilmerker. Nyest i «stallen» er Jac e-JS4, en rommelig og godt utstyrt el-SUV med rekkevidde opptil 433 km. Og skal det være, så skal det være: For denne modellen satte importøren nå ned prisen fra 374.900 kroner til 299.900 kroner. I den nye prisen ligger i tillegg en utstyrspakke verdt 36.000 kroner, og når dette legges sammen blir prisfordelen hele 111.000 kroner.
– Tilbudet står ut året, eller så langt lageret rekker, foreller salgssjef i RSA, Lars Havre. Han kan bekrefte at kundene tydeligvis er der – så lenge prisen er god.
– Ja, vi har hatt voldsom pågang for prøvekjøring etter at tilbudet ble kjent, bekrefter han.
God tilstand
Men hva med frykten for store ekstraregninger når bilen leveres tilbake? Vi spør Marius Paus som svarer slik:
– Dette var nok mer aktuelt tidligere. Nå ser vi at leasingbiler tas godt vare på, og leveres tilbake i imponerende god tilstand – og med korrekt kjørelengde. Dette burde ikke være veldig overraskende – det handler jo bare om å ta vare på leasingbilen som om den var ens egen. Her har mye bedret seg, ingen tvil om det, fastslår han.
Ekstremt gunstige avtaler
Paal Neri Roe, leder bilfinans Norge i DNB, synes også det er i tidligste laget å lese noen tendens.
– Ja, det er litt tidlig – også fordi etterspørselen etter nye biler for tiden er mye mindre enn vi har vært vant med de siste årene. I tillegg har en del importør-initierte leasingkampanjer vært til dels ekstremt gunstige for enkelte ellers dyre og eksklusive biler. Dette gjør det også vanskelig å vurdere saklig hvor attraktivt leasing for tiden er.
På den andre siden har vi nybilsalg som domineres av Tesla, som i stor grad baserer seg på lånefinansiering. Også det er en faktor som gjør vurderingen vanskeligere, sier Paal Neri Roe i DNB.
Du er vel medlem?
Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved service
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i Klubb MECA har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.