Utslippsfrie biler i 2024 – Målet er nådd!
Når dette skrives gjenstår det bare en snau måned av 2024, nemlig julemåneden, da de fleste nok tenker mer på andre ting enn bil og bilkjøp.
Opplevelsen av å leve i en dyrtid, samtidig med at det raser krig i Europa, har bremset kraftig på nybilsalget i Norge. Men 2024 ble året da elbilenes endelige dominans ble fastslått.
Utviklingen gjennom et svakt år for nybilsalg peker i retning av salgstall godt i underkant av et normalår, noe som også bekreftes fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), som har fingeren på pulsen til bilmarkedet fra dag til dag.
Bilåret 2024 startet svært svakt, med 5.122 nye personbiler registrert i januar mot et normaltall på mer enn ni tusen biler for denne måneden, ifølge direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV. Om årsaker til dette, pekte han tilbake på et 2023 som hadde gitt trangere økonomi på grunn av renteøkninger, valutautviklingen og prisstigninger.
SUV: Den nye favoritten blant bilkjøpere
– Nå må bilselgerne kjempe hardt for å få i land kontraktene, sa Solberg Thorsen i en kommentar til januartallene.
– Folk velger rett og slett mindre og rimeligere biler enn for 2-3 år siden. I tiden fremover kommer de elektriske småbilene for fullt, noe som vil påvirke bilvalget for mange, sier han, og legger til at SUV er en biltype stadig flere velger. Dette er biler som gjerne har god bakkeklaring og høy sitteposisjon, relativt god plass, grei tilhengervekt og oftest firehjulstrekk.
Så langt i 2024 er rundt 75 prosent av alle nye biler av denne typen. Et så høyt tall har vi ikke sett før. Men denne biltypen er ikke lenger bare stor og ruvende. I Norge er det SUVer i mellomklassen som dominerer, sier han videre.
Kjøpers marked
Typisk for nybilsalget i januar og videre utover 2024, er at det ikke lenger er de store og dyre modellene som dominerer salget, slik det var for eksempel i rekordåret 2022.
– Nå velger de fleste nybilkjøpere modeller som ligger på et mer moderat prisnivå, slik de gjorde i fjor. Pris- og renteøkninger, som for mange hever terskelen for å kjøpe ny bil, er nok en del av forklaringen. Men de mange kampanjene fra bilforhandlere, med lavere priser og gunstige rente- og betalingsbetingelser, spesielt for mange elbiler, bidrar samtidig til at det nå er kjøpers marked, sier Solberg Thorsen.
Økende priser på ladbare hybrider
Nye avgifter og avgiftsøkninger for alle biler, og ikke minst at avgiftsfradraget for ladbare hybrider ble fjernet ved siste årsskifte, var også med på å gjøre bilkjøp enda dyrere.
Et resultat av dette, er at det nesten ikke selges ladbare hybrider lenger. Utvalget av slike biler er blitt smalere og smalere for dem som fortsatt ønsker å ha fossilt drivverk. Selv for Toyota går salgstallene for hybrider nedover, mens salgstallene for elbilen bZ4X bare øker.
Et typisk trekk ved bilmarkedet i 2024, er at færre kjøper ny bil, og de som gjør det velger seg ofte ned en klasse til et litt mindre og rimeligere produkt. Andre har valgt å gå for brukt bil som alternativ, og bruktbilmarkedet har hatt god fart det aller meste av året, nesten på nivå med rekordtallene fra de nærmeste foregående årene. Det betyr at antall eierskifter havner i nærheten av 500.000 også i år.
Attraktive og prisgunstige elbiler
I januar 2024 utgjorde elbiler over 92 prosent av alle nyregistrerte personbiler her i landet, mot 66,5 prosent i samme måned i 2023. Dermed var elbilenes endelige dominans fastslått – og slik har det fortsatt mer og mindre ubrutt hele året. Dette betyr at målet om bare salg av utslippsfrie biler i 2024 i praksis er nådd.
Med andeler helt oppe på 96 prosent i enkeltmåneder er elbilandelen av nybilsalget nå så høy at det i praksis vil koste uforholdsmessig mye å øke den videre mot hundre prosent – det finnes tross alt fortsatt noen som ikke kan eller vil ha elbil.
Det høye salget har blant annet ført til at utvalget av attraktive og prisgunstige elbiler aldri har vært større enn nå når året går mot slutten. Det er virkelig mye å velge blant – og det er mange gode kjøp å gjøre. Slik blir det bare bedre og bedre å være elbilkunde.
Rekkeviddeangst er historie
Det som har vært de tradisjonelle innvendingene mot elbilen, er rekkevidde og ladeinfrastruktur. Begge disse motforestillingene kan det nå settes en bred strek over. Flere og flere av de nye modellene har en faktisk rekkevidde på opptil 500 – 600 kilometer, og noen enda lengre. Må man lade underveis, er det aldri langt til neste ladestasjon. At Tesla har åpnet sitt unike ladenettverk for andre bilmerker, har selvsagt også vært viktig her.
En annen viktig forbedring er at driftssikkerheten på ladesøylene er blitt utrolig mye bedre i løpet av de siste tre-fire årene – og, ikke minst, at betaling med kort er på vei inn for full fart – og skal være gjennomført i løpet av neste år.
Verdi for pengene er viktigst ved nybilkjøp
Et typisk trekk ved bilåret 2024 er, ifølge direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV, at interessen for kinesiske biler øker i Europa – og i Norge.
– Vi ser en betydelig økning i salget av kinesisk produserte bilmerker og modeller, sammenlignet med samme periode i fjor. I Norge har kinesisk produserte biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier han.
– Det har blitt enda tydeligere at folk ikke tenker mye på om bilene kommer fra Kina, men at det er hva man faktisk får for pengene som avgjør ved nybilkjøp.
Kinesiske bilprodusenter etablerer produksjon i Europa
– Det er ingen tvil om at flere kinesiske bilprodusenter treffer det norske markedet godt, og de har biler som tilfredsstiller det mange nybilkjøpere ønsker seg, både når det gjelder størrelse, utstyr og ikke minst pris. Kineserne begynner å få et godt grep om det norske markedet, legger Solberg Thorsen til.
Han viser dessuten til at mange bilprodusenter fra ulike deler av verden deler plattformer, det vil si understell og batteriteknologi, og at det ofte kun er karosseri, interiør og merket i grillen som skiller bilene fra hverandre. Flere kinesiske bilprodusenter etablerer nå produksjon i Europa, ikke minst for å unngå straffetoll.
Lavere bilkostnader: Nye trender i bilsalget
– For få år siden sto folk gjerne i kø for å kjøpe nye biler til en million kroner eller mer. Mange så ikke for seg at situasjonen fort kunne bli snudd på hodet. Men så kom både kraftige renteøkninger og sterk prisstigning på varer og tjenester. Nå er trenden at folk kjøper rimeligere og mer fornuftige biler. Bilvalget tilpasses lommeboken, ikke nødvendigvis det som står øverst på ønskelisten, sier salgssjef Magnus Lundberg i OFV.
– Trendene i nybilsalget er at de fleste nybilkjøperne nå er mer opptatt av lavere bilkostnader enn tidligere. Per i dag er det ikke moms på elbiler som koster under en halv million kroner. Dette preger også dagens nybilsalg, og det finnes et bredt tilbud av nye elbiler som koster rundt en halv million kroner eller mindre.
Alderen på fossilbilparken øker: Hva betyr det?
– I tiden fremover vil det bli lansert en rekke nye og rimeligere elbilmodeller. Dette, i kombinasjon med forventet økt kjøpekraft i 2025, og at mange bilmerker har gunstige rentekampanjer, kan bidra til optimisme i bilmarkedet fremover, og igjen stimulere nybilsalget, sier Lundberg videre.
Året 2024 har ellers gitt en økning av gjennomsnittsalderen på norske personbiler fra 10,8 år til 11,3 år, og det er først og fremst en aldrende park av fossile biler som bidrar til dette.
Gjennomsnittlig årlig kjørelengde er nå 11.261 kilometer ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB), og for første gang passerte elbilene på senhøsten rene bensinbiler i antall, med 754.303 mot 753.905 biler. Likevel er det ennå et stykke igjen før dieselbilene passeres – dem er det fortsatt mer enn en million av på norske veier.
Tesla på topp: Fortsatt Norges mest solgte bilmerke
Også i år ligger Tesla an til å bli det klart mest solgte bilmerke her i landet. Ved utgangen av oktober sto Tesla Model Y og Model 3 til sammen for godt over 18 prosent av årets nyregistreringer så langt, med Model Y som suveren markedsleder med 13 prosent andel alene.
Listen over de mest populære modellene bekrefter ellers tendensen gjennom året. Av tjue på topp er de aller fleste rimelige modeller med priser som starter til dels godt under momstaket.
Ta service på elbilen din hos MECA!
Du kan nå ta bilservice eller reparasjon på el,- og hybridbilen din på et av våre elbil-sertifiserte bilverksteder. Er bilen dekket av nybilgaranti – gjelder denne også etter service hos oss.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.