Slik får du en bedre Elbil ferie

Slik får du en bedre Elbil-ferie

For hvert år som går øker antallet ferierende elbilister. I en undersøkelse Elbilforeningen nylig har gjennomført, svarte 67 prosent at de planlegger bilferie i sommer. Noen av dem holder seg innenfor landets grenser, men så mange som tre av ti planlegger tur til Sverige eller Danmark – og hver tiende norske elbilist setter kursen lenger ut i Europa, til for eksempel Tyskland, Frankrike, Italia eller Spania.

For noen blir dette første gang elbilen settes på denne prøven, men ifølge generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen er det liten grunn til bekymring:
– Vi ser at andelen som bruker elbil på sommerferie øker år for år. Hvis noen fortsatt er i tvil, så er elbil en fullverdig bruksbil som også funker fint på lengre ferieturer, fastslår hun på nettstedet elbil.no.

Merking av ladestasjoner

Det begynner å komme merking også til ladestasjoner, men fortsatt mangler dette ofte

Viktig å være forberedt

Likevel er det en del gode råd og vink det kan være lurt å ha med seg, både før og under turen. Det er for eksempel ikke gitt at det er like lettvint og kjapt å finne ladere utenfor Norges grenser.
– Godt vante nordmenn kan få seg en overraskelse når de krysser grensen. Da kan det bli litt lenger mellom hver lader og mer ladekø, spesielt i Sverige og Danmark, sier Christina Bu, og understreker at det er viktig å være godt forberedt og bruke litt tid på planlegging av turen.

Destinasjonslading

–  Du bør ha en app som viser oversikt over ladestasjonene. I tillegg anbefaler vi å ha klar Elbilforeningens ladebrikke eller andre betalingsløsninger i utlandet. Betalingskort fungerer som oftest ikke.
Selv sjekker jeg alltid om hotell har destinasjonslading. Da kan du lade bilen over natta der du bor, og så starter du med fullt batteri dagen etter, sier hun.

En viktig del av forberedelsene til langturen, er å laste ned ladekart.

En viktig del av forberedelsene til langturen, er å laste ned ladekart. (Skjermdump, ChargeFinder)

Raskest mulig

Ladekø er et fryktet ord for elbilister, og på store utfartsdager – som for eksempel i fellesferien – kan det fort oppstå køer på de mest populære ladestasjonene. Hvis det er mulig, kan det lønne seg å sjekke andre, mindre ladestasjoner lokalt.
Er det kø, bør man begrense ladingen til maks 80-90 prosent – eller det man trenger for å komme dit man skal – for å bidra til raskest mulig ladeforløp for alle.

Sjekk ladebrikke og apper

Før avreise er det smart å sjekke ladebrikker og apper. Forsikre deg om at du fortsatt er logget inn i ladeappene du bruker, at appene er oppdatert med siste versjon og at kortinformasjonen er oppdatert, anbefaler NAF, som også minner om å sjekke at ladebrikke er koblet opp mot ladeoperatøren du vil bruke.
– Det er viktig å ha dette klart på forhånd, slik at du ikke opptar plassen unødig med å logge deg inn i app eller lete frem brikke.
Ladestasjoner kan være et knapphetsgode noen steder!

Det lønner seg å bruke «riktig» ladehastighet. Mange biler kan fortsatt ikke ta imot mer enn opptil 50 kW.

Det lønner seg å bruke «riktig» ladehastighet. Mange biler kan fortsatt ikke ta imot mer enn opptil 50 kW. (Foto: Frank Williksen)

Sjekk ladetilbudet

Der etterfylling av energi aldri var noe planleggingstema med fossil bil, er det litt annerledes med elbil – og alle eksperter anbefaler at man bruker litt tid til god planlegging før langturen. Er man vant til å begrense ladingen til 80 prosent i hverdagen, er det lurt å fjerne denne sperren, slik at man kan lade opp til 100 prosent for langturen. Sett også på forvarming av kupé og batteri, slik at forbruket underveis kan reduseres, anbefaler NAF i sine ladevettregler.
Når ferieturen planlegges, bør man bruke litt tid på å sette seg inn i ladetilbudet langs den ruta man skal kjøre. Dette kan spare deg for unødvendige bekymringer og stress underveis.

Opptil 350 kW

Lurt å ha i bakhodet underveis, er ellers at du bør lade når du kan, ikke når du MÅ. Også på korte stopp for eksempelvis toalettbesøk, kan en kjapp tilkobling på 5 – 10 minutter gi overraskende mange ekstra mil – og kanskje spare et ladestopp som ellers ville blitt nødvendig.
NAF anbefaler ellers å bruke lynlader når dette er mulig. I praksis er det hvor mye strøm bilen din kan ta imot som avgjør om du kan bruke denne typen lader.
Lynladere kommer det stadig flere av, både i Norge og i utlandet, og felles for dem er at de kan levere opptil 350 kW. Mange elbiler kan fortsatt ikke ta imot så mye strøm.

Omfatter populære modeller

– Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader – fordi bilen uansett ikke klarer å ta imot mer enn 50 kilowatt. Det er dessuten bortkastede penger, ettersom lynladeren gjerne koster mer å benytte, fastslår NAF i sine ladevettregler.
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det er 17 elbilmodeller på det norske markedet som kan lade med maksimalt 50 kW effekt. Dette omfatter blant annet populære elbiler som Mazda MX30, VW e-Golf, BMW i3 og Kia Soul Electric.

Også på kontinentet bygges det stadig flere store ladestasjoner.

Også på kontinentet bygges det stadig flere store ladestasjoner. (Foto: i Stock)

Økonomisk gevinst

– Har du en av disse bilene er det smart å velge 50 kW-laderen på ladeplassen. Da betaler du mindre for kilowattimen og det går like raskt å lade som om du hadde valgt å lade på en lynlader, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, på motor.no.
– Du får nemlig ikke strøm raskere på batteriet med en lynlader, dersom bilen din bare kan motta 50 kW. Det er viktig for deg å være klar over hvor høy effekt bilen din kan lade med. Du får en økonomisk gevinst av å velge riktig, samtidig som du ikke opptar en plass unødig på lynladeren, sier Sødal.

Rimeligste alternativ er lurt

Elleve elbilmodeller kan lade med mellom 50 og 100 kW. Det gjelder flere populære elbiler som storselgerne Hyundai Kona og Kia e-Niro. Også for disse bilene vil du få best pris dersom du lader med 50 kW.
– Ladingen av disse bilene går ikke så veldig mye saktere på en hurtiglader enn en lynlader. Derfor er det lurt å bruke det rimeligste ladealternativ på ladeplassen, sier Sødal.

Varierende priser

Som med bensin eller diesel, er det også prisforskjeller på lading. Hva som til enhver tid er gunstigst, må man nesten sjekke fortløpende underveis.
For hurtiglading inntil 50 kW viste NAFs prisoversikt pr. 15.mai priser som varierte fra 4,00 kroner pr. kilowattime hos E.On, til 6,49 (Circle K dropp inn). Nest billigst var Ishavsveien med kr. 4,25 og Eviny med kr. 4,99. Nest dyrest: Mer med kr. 6,39 og Circle K (registrert i Circle K Ekstra) kr. 6,19.

Teslas imponerende supercharger-nettverk er nå også tilgjengelig for andre bilmerker mange steder.

Teslas imponerende supercharger-nettverk er nå også tilgjengelig for andre bilmerker mange steder. (Foto: i Stock)

Tesla billigst

For lynlading opptil 350 kW er Tesla klart billigst, etter at supercharger-nettet ble åpnet også for andre bilmerker. For Tesla-eiere eller andre med abonnement er prisen her kr. 2,95 – 4,30 pr. kilowattime. Andre merker uten abonnement må betale kr. 4,00 – 5,80. Billigste operatør utenom Tesla er Ishavsveien med en kWt-pris på kr. 4,75, tett fulgt av Eviny med kr. 4,99 og E.on kr. 5,00. Dyrest: Circle K og Recharge, hver kr. 6,49. Gunstig her er ellers Uno-X, der prisen i masta i midten av mai var kr. 4,50.
NAFs prisoversikt gjelder den som ikke har inngått ladeavtaler eller har abonnement på lading.

Gunstige avtaler

Mange ladeoperatører og tjenesteleverandører tilbyr i dag spesielle pris- eller rabattavtaler som gjør ladingen rimeligere. Dette er spesielt aktuelt for den som lader mye langs veien (hurtiglading).
En rekke bilmerker tilbyr også ladeavtaler som kan lønne seg godt.

Kortbetaling kommer

Noe som lenge har vært en irritasjon for elbilister, er mangelen på en lik – og like lettvint – praksis for betaling som for fossile biler. Frem til i fjor har det vært et villniss av betalingsmåter, med apper, ladebrikke, Vipps, skanning av QR-kode, betaling via SMS og enda litt til. Men fra 1. juli i fjor skal alle nye ladestasjoner være utstyrt med terminal som godtar betaling med kort – bankkort, kredittkort o.l.
Uno-X er en av de aktørene som er på banen med denne løsningen, som fungerer glimrende. Dessverre går det smått med de fleste andre. Vedtaket gjelder ikke allerede eksisterende hurtigladere, som har tid på seg ut 2025 for å få kortbetaling på plass.
Ifølge Elbilforeningen står 87 prosent av elbilistene bak kravet om kortbetaling, så det kan være smart å skynde seg litt!
Sjekk disse!

Eksempel på noen nyttige hjemmesider for mer informasjon – og med apper som kan være smarte å ha:

Elbilforeningens fem ferieråd:

God sommer fra Elbilforeningen

  • Last ned gyldig ladeapp og ta med deg ladebrikke, og husk å registrere gyldig bankkort. Slik unngår du stress på ladestasjonen.
    For medlemmer i Elbilforeningen, er det den blå ladebrikken fra Ladeklubben som gjelder.
  • Sjekk om du kan destinasjonslade der du skal være, og ta med bilens ladekabler.
    Flere og flere hoteller, campingplasser og turistdestinasjoner har ladebokser gjestene deres kan bruke. Kan du lade mens du sover eller du går fjelltur, er jo det det aller beste!
  • Finn reiseruta i Ladekartet for å få tips til ladestopp underveis. Lad når du kan, ikke vent til må.
    Ladekartet er åpent for alle og viser deg hvor du kan lade i Norge og hele Europa.
     Lag reiserute her
  • Er det ladekø? Avslutt hurtigladingen når du har nok strøm til å komme fram.
    Når du har nådd 80 prosent på batteriet, tar de siste 20 som regel veldig lang tid.
  • Spør om hjelp hvis du lurer på noe. Elbilister er utrolig hyggelige folk!
    Hvis du er medlem, kan du kontakte Elbilforeningen.

God tur!

Ta service på elbilen før ferien!

Våre erfarne mekanikere vil sørge for at din elbil er i topp stand slik at du kan nyte en problemfri og trygg kjøreopplevelse på din elbilferie.

Tar du service på et av våre bilverksteder før ferien, så har du også gratis veihjelp hvis noe skjer. Skulle uhellet likevel skje hjelper vi deg på plass, eller frakter bilen til nærmeste bilverksted.

MECA Elbilverksted

Du er vel medlem i Klubb MECA?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i Klubb MECA har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.