Slik får du den beste campingferien
Å dømme etter det vi ser på veiene, er bobil den store vinneroppskriften, mens de store campingvognene i dag mest er å se permanent oppstilt på en campingplass, med eller uten spikertelt.
Uansett hva man velger å kjøre med, er det noe helt annet enn hva man er vant til fra hverdagslivet. En bobil er både vesentlig større og vesentlig tyngre enn en vanlig personbil, og den som velger campingvogn bør helst vite litt om kjøring med tilhenger før de mest utfordrende etappene skal gjøres.
Førerkort klasse B
Det kan være lurt å starte med hva loven sier:
– I førerkortforskriften står det at så lenge kjøretøyet ikke overstiger tillatt totalvekt 3.500 kg, kan man kjøre med vanlig førerkort klasse B. Det samme gjelder med campingvogn, så lenge samlet vogntogvekt av bil og tilhenger ikke blir høyere enn 3.500 kg. Med felleskapskode 96, kan vogntogvekten økes til 4.250 kg, sier senior rådgiver Øyvind Årbogen i Norges Trafikkskoleforbund.
Er det noen forskjeller på selve kjøringen?
– Det som skaper utfordringer, er selve størrelsen på bobilen. En bobil veier kanskje rundt 1.500 kg mer enn bilen du kjører til vanlig, mens motoren ikke nødvendigvis er større. Dette betyr at bobilen er tregere, samtidig som filvalg på motorvei, fartstilpasning på korte påkjøringsramper, og å holde god snittfart i kupert terreng kan være krevende.
Vær oppmerksom på sidevind
Følsomheten for sidevind er mye større når du kjører bobil, enn for en vanlig personbil, og den er mindre presis i svingete landskap. Med størrelsen blir også blindsonene til sidene større. Samtidig får man dårligere sikt bakover og økt bremselengde. Når man kjører personbil med campingvogn kreves det i tillegg ekstra speil som stikker lengre ut.
Også parkering kan by på sine problemer, både på normale parkeringsplasser og – ikke minst – i parkeringshus, sier Årbogen.
Hva med det man har med inne i bobilen eller campingvognen?
– Last må sikres forsvarlig, slik at ikke løse gjenstander kommer som prosjektiler ved bråstopp. Husk at en mobiltelefon fort veier 15-16 kilo om den kommer ved et bråstopp i 100 km/t.
Høyeste tillatte hastighet med campingvogn på slep, er 80 km/t. Det finnes et unntak fra dette med Tempo 100-ordningen.
Her kan du bruke Statens vegvesens kalkulator for å finne ut om din bil og tilhenger kommer innenfor denne. Tilhengeren må i et slikt tilfelle fremvises for kontroll hos Statens vegvesen.
Kjør defensivt
Har du noen gode råd til dem som har liten kjøreerfaring med slike kjøretøy?
– Er du debutant, eller det er lenge siden sist, er det lurt å følge ekstra godt med bakover, og slippe forbi trafikk når det er flere enn to bak deg. Da bidrar du både til god trafikkavvikling og økt sikkerhet. Spør også andre som kanskje har mer erfaring i å kjøre med bobil eller personbil og campingvogn, om det er noe ekstra å være oppmerksom på.
Ta oftere pauser. Stress på campingtur er ikke bra. Særlig om det er barn med er dette viktig! Beregn også ekstra tid på turen, og hvis du er usikker, velg alltid en litt lavere hastighet enn det du tror er nødvendig. Kjør defensivt og vær oppmerksom, sier Øyvind Årbogen.
Øyvind Årbogen’s liste over fordeler og ulemper med bobil sammenlignet med campingvogn ser slik ut:
Bobil
- Bobilen er enklere å manøvrere, også i bysentrum, og man kan raskere begynne «å bo» når man parkerer.
- Drivstofforbruket er mye lavere på en moderne bobil enn om man sleper rundt på en campingvogn.
- Bobilen har spilltank, stor vanntank og god strømforsyning.
MEN:
- Bobil er dyrt i innkjøp, og det er begrenset med plass i biler under 3.500 kg.
Campingvogn
- Campingvogn er langt rimeligere i innkjøp enn bobil, og byr på meget god plass. Det er også muligheter for å la vogna stå, og ta bilen inn til sentrum.
MEN:
- Hvis vekten er høy, kan det være slik at du må utvide førerkortet med kode B96 – eller erverve førerrett i klasse BE – for å kunne kjøre med en slik henger. Med campingvogn er det mer komplisert å manøvrere i trange gater og bysentrum.
- Det er også noe mer tidkrevende å sette opp en campingvogn når man ankommer ny campingplass.
Unngå fuktighet!
– Uansett om man velger det ene eller det andre, handler det om å få et mest mulig knirkefritt og hyggelig campingliv, sier Bengt Heggertveit, som har vært daglig leder av to store bobil- og caravankjeder. I dag er han daglig leder i alarmselskapet Avara.
Han har flere gode tips å gi campingturister med på veien – og starter med en advarsel om det som lett kan utvikle seg til et kostbart mareritt, dersom det ikke blir tatt tak i raskt.
– Det handler om å unngå fuktighet og soppdannelse i bobil eller campingvogn. Generelt må man sørge for effektiv lufting, og passe på at alt er tett. Ved den minste mistanke om lekkasje og mulig fuktinntrengning bør dette tas på alvor – oppdages fukt tidlig, kan reparasjon gjøres før dette rekker å utvikle seg videre til sopp eller råte, sier Heggertveit.
Han anbefaler alle å ta en årlig fuktkontroll hos forhandler.
Hytte på hjul
– Men gir ikke produsentene garanti mot fuktskader?
– Dette forutsetter årlig fuktkontroll. Det samme gjelder ved forsikringsdekning. Har skaden skjedd, og man ikke har gjort fuktkontroll, må man også ta regningen selv, fastslår han.
– Min erfaring er at det ikke er spørsmål om du får fukt, men når du får det. Dette er noe veldig mange opplever, legger han til.
– Det er viktig å være klar over at når du kjøper bobil, så kjøper du ikke bare en bil – du kjøper en hytte på hjul; en komplett liten leilighet med vegger, gulv og tak i mange forskjellige materialer. I et nordeuropeisk klima er dette utfordrende. Og så er det jo slik at i likhet med alt annet du vil skal vare lenge, må også dette passes på.
– En fuktkontroll koster gjerne fra 1.200 til 3.000 kroner, avhengig av bilmerke og forhandler, og den bør tas minst en gang i året.
– Hvordan vet man at dette blir gjort skikkelig?
– Man bør sjekke at gjennomføring av kontrollen tar opp mot en time. Er det mye kortere enn dette, jukses det med kontrollen, sier Bengt Heggertveit, som understreker at det kan bli flere skadevirkninger av fukt og sopp.
Kan bli rådyrt
Får man sopp og råte kan det være soppsporer i bodelen så lenge som inntil tre år etter utbedring. Dårlig inneklima vet vi kan skape helseplager, sier han videre.
Er det dyrt å utbedre fuktskader?
– Det kan handle om alt fra 20.000 kroner til 400.000, litt avhengig av hvor omfattende skadene er. Det bekrefter vel greit hvorfor det er viktig å ta dette på alvor, understreker han.
Hva er det viktig å huske når du skal overnatte?
– Aller først handler det om å kjøre og parkere der dette er tillatt. I Norge er vi fortsatt i den heldige situasjon at fricamping er mulig nesten hvor du vil innenfor gitte tidsrammer, noe mange foretrekker. Andre vil heller ty til organiserte campingplasser, der det er tilgang til strøm og vann.
Velger man fricamping, må man huske på å ha nok vann med i bobilen eller campingvogna, ha gass tilgjengelig og ha friske batterier når det er energikilden, sier Bengt Heggertveit.
Man må oppleve det trygt å sove der man har valgt å stanse for natten.
Alarmsystemer må være i orden!
Krever bobil og campingvogn mye vedlikehold?
– Det er fortsatt noen som glemmer at bobilen er både bil og bodel – og begge deler krever fortløpende service. Bodelen må minst en gang i året ha lekkasjetest av gass- og vannkoblinger, og av varmesystemet.
Det er også veldig viktig å etterse alarmsystemet. Det kan bli dramatisk hvis det begynner å brenne i en komposittkonstruksjon på 8 kvadratmeter, så røykvarslere, gassdetektor og CO-detektor må være i orden, understreker Heggertveit.
– Vi har hatt kunder som har hatt alvorlig CO-lekkasje, som vi har klart å redde fordi de ringte oss om en lysende varsellampe som de ikke visste hva var.
– Vi må huske på at en CO-detektor har en levetid på opptil 5 år, mens en røykdetektor må skiftes etter 10 år. Slikt er det veldig viktig å passe på, så jeg anbefaler at man noterer installasjonsdato for slikt i serviceheftet.
Ellers er det lurt å sjekke batterier overalt hvor slikt brukes, og bytte til nytt om man er det minste i tvil. Batterier er billig uansett.
– Stemmer det at campingvogn nå brukes mest som stasjonært feriested, mens bobil har overtatt mer og mer av den mobile delen av campinglivet?
– Det er nok riktig at dette er en trend. Generelt er det godt voksne som kjøper bobil, mens barnefamiliene kjører bil med campingvogn bak. Typisk er det nå at det selges en god del mindre kjørevogner, mens de store oftest står permanent parkert. En liten campingvogn har også den fordelen at den er lett å sette fra seg mens man skal inn til sentrum for å handle.
Bli enige om en plan!
Hva MÅ du ha med i bobilen eller campingvognen?
– Stoler og bord for utendørs bruk er selvsagt et must, det samme gjelder grill. En vindskjerm kan være grei å ha med, og en montert markise kan skjerme mot både sol og regn.
Mange har også med seg sykler på campingturen, noen også en moped eller en liten scooter.
Bengt Heggertveit er tydelig på at det som kanskje er aller viktigst å ha med på turen, er en god plan.
Test før du kjøper
Hva må du regne med at en brukbar bobil i dag vil koste?
– Priser for nye bobiler under 3,5 tonn begynner gjerne litt over 1 million, mens prisen for bobiler over 3,5 tonn nok oftest må opp i 1,3 – 1,5 millioner kroner.
Hvis du «har lyst på bobil» – er det bare å dure av sted og kjøpe?
– Nei, her er det viktig å teste ved leie for å se om dette virkelig er noe man vil satse på før investeringen gjøres. Leie bobil kan man gjøre av firma som har spesialisert seg på dette med utleie av bobil – eller av private, om det er mulig.
Er det dyrt å leie bobil?
– Prisene på å leie bobil varierer mye, og er sterkt sesongavhengige. Eksempelvis kan det fort bli minst dobbelt så dyrt å leie bobil i skoleferien enn det er før og etter denne.
Sjekk grundig før bruktkjøp
– Om du tenker på å kjøpe brukt bobil, er det særlig viktig å sjekke at det følger med god dokumentasjon, ikke minst i form av oppdatert servicehefte. Fukttester må også være gjennomført, og dette må det finnes bekreftelse på fra fabrikken. Det holder ikke med en bekreftelse fra forhandler. Så bør man ta seg tid til å gå over installasjoner som vannrør og tanker, og gjerne titte bak luker og paneler.
Øvelse gjør mester
Hva hvis det skal kjøpes ny bobil?
– Da handler det om å sette seg godt inn i alt teknisk utstyr bobilen har – lære seg hva dette er, og hvordan det brukes. Den som kjenner en bobil-entusiast, kan sikkert få noen gode råd den veien – eller man kan kontakte en klubb som for eksempel Bobil- og caravanforeningen.
Man må også ha klart for seg skillet mellom halvintegrert og helintegrert bobil. En halvintegrert bobil er vanligvis «snillere» å kjøre, og oppleves mer som en vanlig varebil. En Helintegrert bobil blir mer som å kjøre buss, og gir vanligvis bedre romfølelse. Her må man prøve seg litt frem, fastslår Bengt Heggertveit.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved service
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i Klubb MECA har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.