Slik får du den beste bilferieopplevelsen

Bilferie i Europa

Det er mange som velger å dra på Europaferie med bilen. Dette åpner for en helt unik nærkontakt med land og folk – og for helt andre opplevelser enn om du skulle reise med fly. Men hvordan gjøre bilferien til en optimal opplevelse?

God planlegging

– Planlegg godt, og velg egne dager for transport; andre dager for opplevelser, sier Svein Skovly, en dreven Europa-bilist som har mange gode tips med på veien.

Dersom en bilferie på kanskje flere tusen kilometer skal bli en tur som huskes med glede, er det ingen tvil om at man må «treffe» både med forberedelser og gjennomføring. Det bekrefter også Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If.

Svein Skovly intervjues til MECA Nyhetsbrev

Svein Skovly, erfaren Europa-bilist

Sørg for frisk luft i bilen

– Det viktigste er å forberede seg godt, og være bevisst på at en slik langtur stiller helt andre krav til både bil og passasjerer enn den hjemlige kjøringen til og fra kjøpesenteret. Bortsett fra det tekniske ved bilen, må man ha litt ekstra omtanke for komfort når det skal kjøres langt.
Dette tilsier at man sjekker airconditioning-anlegget. Det kan av og til oppstå litt sur luft fra slike anlegg. Dette kan man lett fikse selv ved å kjøpe en klimaanleggsrens, som kommer på sprayboks og er svært enkel å bruke. Etter 10-15 minutter er den vonde lukta borte, sier Clementz.

God stemning i bilen med frisk luft

Møblér for feriekjøring

– Hva med barn i bilen?
– Her må man passe på at de ikke blir sittende med iPad eller mobil i fanget og stirre ned. Sørg for å få festet slike skjermer til baksiden av forseteryggen. Da slipper man også risikoen ved å ha løse gjenstander i bilen under kjøring, noe som ved en eventuell bråstopp kan være livsfarlig. Man bør gjerne tenke på å «møblere» bilen for feriekjøring, slik at ting ligger best mulig til rette, sier Clementz.

Han får støtte av bilteknisk konsulent Benny Christensen i NAF.

Sigmund Clementz, kommunikasjonssjef i If.

Viktig å sjekke

– Det burde være lovpålagt å vaske og rydde bilen grundig både ut- og innvendig før langturer. Da blir turen mye triveligere for alle, fastslår Christensen.

– Apropos bilen – hva er viktig å sjekke før turen starter?
– Det aller viktigste er å sjekke oljen, hvis du har bensin eller dieselbil. Dersom det er en god stund siden siste service, er det lurt å fremskynde neste service til før turen skal starte. Husk spesielt å sjekke skiftintervall for registerreim. Lange turer, ofte med høyere hastighet enn vanlig hjemme, betyr en helt annen belastning for bilen. Kjølevæske bør også kontrolleres.

Bilteknisk konsulent Benny Christensen i NAF

Bilteknisk konsulent Benny Christensen i NAF

Husk bremser og dekk!

Det er dessuten aldri feil å sjekke bremser og bremsevæske. Kjører man for eksempel alpepass med campingvogn og lange bremsestrekninger med utforbakke, må bremsene være i tipp topp stand for å tåle belastningen.

Når du først er i gang med å sjekke, bør AC-anlegget ettersees og eventuelt etterfylles med gass. Glem heller ikke dekkene. Her gjelder det at mønsterdybden må være god nok. I tillegg trenger kanskje bilen høyere dekktrykk enn normalt, dersom totalvekten er høyere enn vanlig, sier Benny Christensen, som har en kjepphest eller to å dele med oss.

Punkterer sjelden

– Jo mer godt voksen man blir, jo mer svekkes synet. Da er det gull å pusse frontruten grundig både inn- og utvendig, og spandere nye viskerblad.

Vi anbefaler også at man har med to nøkler. Skulle man miste den ene, er man da berget uansett. Å stå uten bilnøkkel sent på kvelden i München eller Frankfurt er ikke noe å trakte etter, understreker han.

– Hva med reservehjul, som nesten ingen biler har lenger?
– Vi punkterer ikke ofte for tiden, men det kan jo skje. Da er det lurt å sjekke reparasjonssettet som ligger i bilen slik at man vet at det fungerer. Husk at det er holdbarhetsdato på skummet, sier han.

– Hva med elbiler, som flere og flere bruker på ferieturer?
– En del av det som er sagt, gjelder også for elbiler. Det som nesten er viktigst med disse, er at ladekabelen som følger bilen er i god stand, avslutter Benny Christensen.

Grønt kort

– Når nordmenn skal på biltur utenfor landets grenser, snakkes det ofte og mye om såkalt grønt forsikringskort. Men er dette egentlig nødvendig lenger?
– Du kan kjøre i de fleste europeiske land uten trafikkforsikringsbevis – det som gjerne blir kalt Grønt kort – men vårt råd er at du har med dette likevel, sier Sigmund Clementz.
– Det viser seg at de fleste skadesituasjoner lettere løser seg når du kan vise Grønt kort. Utenlandsk politi kan spørre etter dokumentet. Vi vet om flere norske sjåfører som har fått bøter fordi de ikke kan bevise at bilen har en gyldig ansvarsforsikring, og jeg anbefaler spesielt å ha kortet med til land i Sør-Europa, understreker Clementz.

Pass også på å ha med internasjonalt skademeldingsskjema i hanskerommet.

Bilferie, biler kjører på trafikkert vei

Dokumentasjon

– Har du norsk bilforsikring, er ansvarsforsikringen gyldig i EØS og Sveits. I øvrige deler av Europa, og i Israel og Tyrkia, gjelder forsikringen på reiser av tre måneders varighet. Forsikringen må være betalt for hele perioden Grønt kort skal gjelde for, sier Clementz videre.

– En rekke land utenfor EØS er med i Grønt kort samarbeidet, og disse landene krever fremvisning av Grønt kort for å tillate grensepassering. Straffen for ikke å ha med et Grønt kort, er at man må kjøpe en «grenseforsikring» for det landet man kjører inn i. Disse forsikringene er ofte ganske kostbare.

I EØS-området er det ikke kontroll ved grensen, men det kan kreves dokumentasjon ved trafikkuhell, legger han til.

ALBERGO DEL SOLE

God research er viktig

– Andre ting det er viktig å være forberedt på?
– Det er smart å lese seg litt opp på steder man ikke har besøkt før. I enkelte tyske byer kreves det for eksempel et miljøoblat for å kjøre lovlig.

I Danmark er det en god idé å skaffe seg den spesielle parkeringsskiven som brukes i mange byer, for bare å nevne et par eksempler. Uansett får man mer ut av turen dersom man har gjort litt god research på forhånd, fastslår Sigmund Clementz.

Ta bilder!

– Må man skaffe seg en eller annen form for medlemskap for å være sikret veihjelp om uhellet skulle være ute?
– Nei, det er i så fall en helt unødvendig utgift, for veihjelp er inkludert i bilforsikringen. Skulle det smelle, holder det å ringe forsikringsselskapets nødnummer for å få denne hjelpen.
Det er dessuten smart å ta bra med bilder på et skadested, også oversiktsbilder som viser veimerking, skilter og lignende, og notere navn på eventuelle vitner, sier Clementz.

Last ned appen DriveEurope

Vi tok også en prat med en erfaren bilturist, kommersiell direktør i Fremtind Service, Svein Skovly. Han har fartet rundt i Europa på egne hjul mer enn de fleste, ikke minst på de lange strekningene sørover til Spania, Sør-Frankrike og Italia.

– Hvilke gode råd og tips har du å by på fra egne erfaringer?
– Jeg deler det gjerne inn i tre deler: praktiske tips, selve kjøringen og husfreden, sier han.

– Det første du bør gjøre om du planlegger Europa-ferie i bil er å laste ned appen DriveEurope. Dette er en EU-støttet informasjonskilde som gir deg alle opplysninger du behøver om fartsgrenser, promillegrenser, hva du skal ha med i bilen og når det er påbudt å bruke hjelm, for eksempel om du har sykkel med. Denne kan trygt anbefales, understreker Svein Skovly.

Firedoblet bremselengde

– På en langtur i Europa passer vi alltid på å ha med ekstra vann og «nødproviant» i bilen. Plutselig kan du bli stående fast i kø på Autobahn i flere timer, og det er både varmt og kjedelig i sommertrafikken!
Sørover fra Norge møter du stort sett andre fartsgrenser og et annet trafikktempo enn her på berget. Vær oppmerksom i trafikken, bruk venstre fil bare til passering, og glem ikke den gamle, gode regelen: Når du dobler farten, firedobles bremselengden.

Varsellys på biltaket

– Hva gjør du hvis du får stans på motorveien, enten det skyldes uhell eller teknisk svikt?
– Hvis noe skjer, må du snarest komme deg over autovernet og i trygghet bak dette mens du venter. Og husk: Det er forbudt å gå ut av bilen på venstre side mot trafikken – du skal alltid forlate bilen gjennom høyre dør, og altså klatre over bak autovernet. Du kan faktisk få bot for å oppholde deg på trafikksiden!

I tillegg til varseltrekanten, er det lenger sørover vanlig å bruke blinkende oransje varsellys som settes opp på biltaket før man går ut av bilen for å plassere varseltrekant, forteller Skovly.

Planlegg tid for passering

– Og selve kjøringen, hva med den?
– Skal du langt av gårde, må du planlegge hvilke dager som skal være transport, og hvilke som skal være opplevelser. På rene transportdager handler det om å komme langt av gårde, gjerne 100 mil eller mer. Opplevelsesdagene gir ikke så mye fremdrift, men er utrolig viktige, ikke minst om man har mindre barn med i bilen.
Det er dessuten en god idé å planlegge når man skal passere store køpunkter som for eksempel Hamburg og Lyon. Her er det viktig å unngå rushtiden for passering. Rhônedalen på en lørdag er generelt en dårlig idé – helt håpløs trafikk!

Bilferie i Europa, småby i Europa

Kjør mindre veier!

– Må man bare kjøre motorveier?
– Nei, selvsagt ikke! Sving gjerne av til mindre veier. Du vil oppleve massevis av små, sjarmerende byer og fine opplevelser, uansett om du er i Tyskland, Italia, Frankrike eller Spania, for å nevne noen.

På de mindre veiene slipper man dessuten bompenger, som de i Frankrike, Italia – og også Spania – innkrever på motorveiene. Drivstoff er vanligvis også billigere på mindre steder, sier Svein Skovly, som benytter anledningen til å nevne at bombrikken fra Fremtind også kan brukes i Bizz-filene over Øresund- og Storebælt broene, i tillegg til fergene mellom Sverige og Danmark.