Selvkjørende biler: Teknologien er klar – men lovverket bremser utviklingen
Hva er selvkjørende biler – og hvor langt har teknologien kommet?
Du suser av gårde fra Oslo mot Trondheim, mens du titter i en bok eller leser nyheter på iPad’en. Og nei, du sitter ikke på toget, men alene i din egen bil – som på egen hånd sørger for at du kommer dit du skal, uten å bryte hverken fartsgrenser eller andre trafikkregler.
Fantasi? Nei, absolutt ikke. Det finnes allerede biler som kan klare dette. Hvis de får lov…
Fra førerstøtte til full autonomi – nivåene for selvkjøring forklart
Selvkjøring finnes allerede på forskjellige nivåer. Noe av dette – nivå 1 og 2 – kjenner de fleste av oss allerede i form av avanserte førerstøttesystemer. Dette omfatter blant annet utstyr som adaptiv cruise kontroll, automatisk nødbrems, filholderassistent og parkeringsassistent. Og mye mer …
Alle disse systemene gjør kjøringen sikrere og mer komfortabel, og kjennetegnes ved at bilen selv «hjelper til» med angitte funksjoner. Bilføreren må likevel alltid være klar til å ta over.
Selvkjørende teknologi i praksis: Nivåer, tester og fremtid
Testprosjekter i Norge: Volvo Trucks og Statens Vegvesen på E6
Utviklingen av begrenset selvkjøring på nivå 3 og 4 går for tiden raskt rent teknisk, med kunstig intelligens som en viktig pådriver. I noen land, som Storbritannia, Tyskland og Japan, er det godkjent bruk av selvkjøring på nivå 3, eller betinget automatisering. Dette betyr at bilen kan ta full kontroll under gode forhold, men at føreren må være klar til å overta til enhver tid.
Noen byer har prøveprosjekter med nivå 4 – høy automatisering – i begrensede områder.
Også i Norge foregår det slik testing. Dette er søknadspliktig, uansett om tester skal foregå på offentlig vei eller på privat område, og det er bare Vegdirektoratet som kan gi tillatelse til slik testvirksomhet.
Senest i juni testet vegvesenet sammen med Volvo Trucks automatisert tungtransport på E6 – nærmere bestemt hvordan lastebilene mottok og reagerte på digitale varsler om veiarbeid – uten at sjåførene var direkte involvert.
– Teknologien fungerer! Lastebilen fikk riktig informasjon om veiarbeidet til rett tid og med riktig posisjon, sier prosjektleder Bjor Grønnevet i Statens vegvesen i en pressemelding.
– Denne typen informasjonsutveksling er avgjørende for trygg automatisering av tungtransporten. Nå vet vi mer om hva som må være på plass for at autonome kjøretøy skal kunne tas i bruk på norske veier, sier Grønnevet videre.
MODI-prosjektet: Europas satsing på automatisert tungtransport
Denne testen er en del av det EU-finansierte MODI-prosjektet, som skal akselerere utviklingen av høyautomatisert tungtransport i Europa.

Merceds-Benz er også langt på vei med selvkjøring for tunge lastebiler. Dette bildet er tatt i 2014. (Foto: Mercedes-Benz)
Lovverket bremser utviklingen av autonome kjøretøy
Utfordringer med juss og infrastruktur – hva må på plass?
– Men hvor langt frem i tid er egentlig selvkjørende biler? Vi stiller spørsmålet til en som har fingeren på bilutviklingspulsen kontinuerlig, redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen i Broom.
– Det er ikke det enkleste å svare på, men i dag er det ikke teknologien det står på, men lovverket. Lengst fremme i å tillate selvkjøring er California og Tyskland.
Software og hardware og alt sånt er mer eller mindre på plass. Det har tatt mye lenger tid enn vi kanskje trodde for noen år siden, da vi så dette komme som en frisk vind. Men det har på en måte stoppet litt opp, sier han.
Ekspertenes vurdering: Når blir selvkjørende biler vanlig?
I dag er det ventet at selvkjørende biler på nivå 3 og 4 kan bli en realitet på utvalgte strekninger eller til spesielle formål som eksempelvis shuttlebusser, taxi o.l. når som helst.
Full automatisering, der også rattet er blitt overflødig, ligger nok noe lenger fremme i tid.
– Ja, teknikken er altså på plass – nå gjenstår bare jussen?
– Ja, men i enkelte markeder – slik som Norge – vil veinettet stedvis være en utfordring, selv om det nå begynner å komme løsninger på å holde seg på rett kurs selv om du ikke kan se sidemarkeringen.

I Oslo tester Ruter førerløse busser. (Foto: Frank Williksen)
Norge og Europa: Hvor testes selvkjørende biler i dag?
Internasjonale eksempler: Tyskland, Japan og California
Man trenger ikke nødvendigvis å se kantstripene lenger, så snø og is og dårlige veier er i ferd med å bli kontrollerbart, sier Møller Johnsen videre.
Mercedes og Tesla – bilprodusenter som leder an
– Er det noen av bilprodusentene som skiller seg særlig ut i tillegg til Tesla?
– Ja, Mercedes er veldig langt fremme. I Sindelfingen har de et enormt testanlegg, der jeg for en tid siden satt på med selvkjørende biler. Da kjørte vi i normal trafikk med biler som plutselig bare bråstoppet eller skiftet fil, lyskryss og ellers alt mulig man kan møte på i hverdagstrafikken. Så Mercedes er veldig langt fremme, ingen tvil om det.
– Tesla tester mer og mer av dette med selvkjørende biler, blant annet i England. Der kjører de rundt i rundkjøringer og veldig kompliserte trafikkmaskiner – og det går helt fint.
– Så når jussen er på plass, er det bare tut og kjør?
– Ja, det er jo egentlig det, men jussen er jo ikke akkurat gjort på et øyeblikk, og det er grunner til at dette tar tid. Nasjonale og internasjonale lovverk må følge med på den raske teknologiske utviklingen. Det er derfor vanskelig å spå når man klarer å få dette på plass, avslutter Vegard Møller Johnsen.
Full autonomi krever mer enn teknologi

Japanske bilprodusenter er selvsagt godt i gang – her representert ved Kia. (Foto: Kia)
Uforutsette hendelser og behovet for smartere systemer
Eksperter og selskaper som Nvidia understreker imidlertid at det fortsatt er et gap mellom dagens begrensede selvkjøring og full autonomi overalt. Det blir blant annet pekt på at dette krever betydelige oppgraderinger i beregningskraft, sensorteknologi og algoritmer som kan håndtere komplekse og forutsigbare situasjoner – som for eksempel uforutsette hendelser. Trolig må vi runde 2030 før dette blir en realitet, blir det hevdet.
Ta elbilservice hos MECA!
Du kan nå ta service eller reparasjon på el,- og hybridbilen din på et av våre elbil-sertifiserte bilverksteder. Er bilen dekket av nybilgaranti – gjelder denne også etter elbilservice hos oss.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.