Gode forberedelser gjør påsketuren hyggeligere
Påsken er like om hjørnet, og like sikkert som at den kommer, setter skarer av nordmenn kursen for hytteferie i fjellet eller mot sjø og båtpuss. Felles for de aller, aller fleste er at det er bilen som skal frakte dem til påskeferiemålet og hjem igjen.
At dette kan by på sine utfordringer, vet bergingsselskapet Redgo mye om, bekrefter Tommy Uttakleiv, daglig leder av Redgo i Norge, og ansvarlig for nettverket i Norden.
Hvordan opplever Redgo denne utfarten?
– Vi merker den selvsagt best på de store utfartsdagene, og ditto hjemreisedager. For veldig mange er tradisjonen å reise til fjells for sol og Kvikk Lunsj, men det er også mange som setter kurs for sommerstedet ved sjøen, og dager med båtpuss og kos på stranda.
De første fyller bilen med påskebagasje, de andre har i mange tilfeller også en tilhenger på slep. Spennet er stort, og vi ser jo alt – fra de som tydelig har forberedt seg godt for turen, til de som bare har kastet alt inn i bilen, superstresset for å komme av gårde, sier Tommy Uttakleiv.
– Hva er ditt beste råd før påskeferie-bilistene for alvor tråkker på gasspedalen?
– Først og fremst er det slik at når man skal på tur, spiller det liten rolle om man tar seg god tid og bruker en time ekstra på forberedelser før man starter. Det betyr å passe på at man pakker bilen riktig, og at man passer på å få med alt som skal med. Er stresset for høyt, er det fort gjort å glemme noe – og da kan prisen for dette være å bruke ekstra tid som man ellers ville ha sluppet.
Å ha det for travelt kan dessuten fort få andre uønskede følger, sier Uttakleiv, og minner spesielt om hvor viktig det er å unngå å ha løse gjenstander inne i bilen.
– Dette kan i en ulykkessituasjon bli fatalt, understreker han.
– Mange bruker skiboks, og da må man være påpasselig med å få festet denne godt – og å pakke den riktig. Tommelfingerregelen er at de tunge tingene skal lavest i bilen, slik at det letteste plasseres i skiboksen. Her bør man være nøye!
For dem som skal kjøre med tilhenger gjelder det også å være påpasselig med at denne er i god stand og at alt fungerer som det skal. Last må være godt sikret, og vekten må ikke være høyere enn tillatt.
– Hva med hjul og dekk?
– Både for bil og tilhenger gjelder det her å ha riktige dekk for forholdene og rett lufttrykk i dekkene. Været skifter fort i Norge, og det som starter i solskinn med vår i luften kan ende i snøstorm. Da gjelder det å ha dekk som biter.
Høstferien i fjor er et veldig godt eksempel på hvor dramatisk dette kan være. Det kom snø, til dels mye snø – og vi måtte hjelpe mange. Det samme kan selvfølgelig også skje i påsken, understreker Tommy Uttakleiv.
Hva gjør man om slikt skjer?
– Ja, da handler det igjen om å ha forberedt seg godt, og ha pledd, spade, drikke og varme klær med i en bil med riktige dekk.
Hva med elbilene, som det raskt blir flere og flere av?
– Normalt vil det neppe være veldig kaldt i påsken, men det mange bommer litt på, er at ekstra vekt og større belastning på bilen gjør noe med strømforbruket. Dette må man være klar over og ta høyde for når turen planlegges – også det er med på å gjøre turen til en god opplevelse. Påsken blir hyggeligere for alle når man er godt forberedt.
– Mange har små barn med på turen?
– Ja, igjen blir det litt spørsmål om gode forberedelser. I påsketrafikken kan det også forekomme stopp, slik at man blir stående i ro en stund. Da gjelder det å ha en god back-up plan for de minste, og ha med quiz og litt snacks eller lignende til barna.
– Er det noe dere legger ekstra merke til med trafikken for tiden?
– Det skjer mye på hovedveiene våre, og ikke minst er det mye påkjøringer bakfra. Jeg har ikke konkrete tall om dette, men inntrykket vårt er at det har blitt mer og mer av slikt.
– Hva kan det komme av?
– Det henger jo sammen med at man ikke følger med, og har for mye oppmerksomhet på mobiltelefon og multimediasystemet i bilen – men glemmer den viktige avstanden til bilen foran. Og så er det jo så lett i dag å unngå denne typen uhell! De fleste moderne biler har noe som heter adaptiv cruisekontroll. Med denne kan man stille inn ønsket avstand til forankjørende bil. Still denne på maksimum, og vær oppmerksom i trafikken, sier Tommy Uttakleiv.
Han minner om at også småveiene kan være lumske i overgangen mellom vinter og vår:
– Det kan se veldig tørt og fint ut, men under snøsmeltingen kan man få skikkelig glatte strekninger i skyggepartier der det kanskje er noen få kuldegrader.
Igjen: Vær forberedt på det meste – og få en hyggeligere tur.
– Hva er vanlige assistanseårsaker knyttet til påskeutfart?
– Punktering er veldig vanlig, nesten ingen biler har reservehjul lenger. På fjellet er det ellers ofte starthjelp som er behovet, med et startbatteri som kanskje begynte å bli i dårlig form allerede en stund før turen startet.
En del transport av elbiler med tomt batteri blir det jo også, og ofte på grunn av at man feilberegnet forbruket ved kjøring med tyngre bil og større belastning, avslutter Tommy Uttakleiv.
Kjell Teige kjenner seg godt igjen i Uttakleivs beskrivelser. Selv har han nå gått over i en konsulentrolle etter å ha ledet Promeister Academy i 18 år, og er godt kjent med disse problemstillingene.
– Ja, det er ingen tvil om at pakking av bilen er en svært viktig øvelse før turen. De tyngste tingene nederst i bilen, de lette øverst – for eksempel i en takboks.
Svært viktig er det at man ikke har noe liggende løst inne i kupéen – en Cola-flaske som veier et par kilo, veier plutselig 50-60 kilo ved en bråstopp i 60 km/t, sier Teige, som har kjørt mye bil til og fra påskefjellet selv.
– Noe av det man av og til ser i veikanten, er skistativ og takbokser som ikke har vært godt nok festet. Det kan mange ganger være utfordrende å finne riktig feste i skinnene, men her må man være nøye med å holde på til man er sikker, sier han.
– I overgangen mellom vinter og vår, med snøsmelting og våte veier, går det masse spylervæske, så man må passe på å ha nok av dette for turen.
Strøm er et stikkord som blir stadig viktigere?
– Ja, for elbilister som skal over fjelloverganger er det viktig å huske at man kan få stopp underveis for kolonnekjøring og lignende, så man bør passe på at man har strøm nok til å tåle sånne stopp.
Også bensin- og dieselbiler kan få strømproblemer. Å ha et funksjonelt batteri er viktig for å være sikker på å få start når turen går hjemover igjen. Husk at et 12 volt startbatteri har begrenset levetid, og neppe holder særlig mer enn fem år, avslutter Kjell Teige.
Du er vel medlem i vår kundeklubb?
Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.
- Månedlig nyhetsbrev
- Nyhetsbrev Elbil
- Medlemspris på kampanjeprodukter
- Gratis hjulskift ved bilservice
- EU-kontroll med medlems ekstra
- MECA Prismatch
- 5 års garanti på reservedeler og arbeid
- 12 måneders fri veihjelp ved service
- MECA konto
- Juridisk bistand
- Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere
Som medlem i MECA kundeklubb har du også:
- 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
- 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
- 10 % rabatt på containere fra RagnSells.