Elbil betyr rimeligere bilhold. Hånd som holder elektrisk billader.

Elbil betyr rimeligere bilhold

Skal du kjøpe elbil for første gang, er det flere spørsmål du må tenke gjennom. Rekkevidden – som alltid er i fokus – er bare ett av dem.

Aller først handler det om å definere hvilke behov du har, slik at du kan snevre utvalget inn til de modellene som møter dine krav. Deretter må du ta stilling til hvilken prisklasse som er aktuell.

For den som er i villrede, kan hjemmesidene til Norsk elbilforening være til god hjelp. Her finnes det et vell av informasjon om elbiler, inkludert tester av en rekke modeller – og nyttige forklaringer på det meste som gjelder elbilen.

Hvordan velge rett biltype: – En guide til Familiebiler, SUV-er og Elbiler

Det er fornuftig å starte med å fastlegge hvilken type bil du er ute etter. Trenger du mye plass til barn, barnevogn og annet som hører småbarnsfamilien til, eller holder det med plass nok til deg selv eller deg og samboeren?

Vil du ha SUV, sedan eller stasjonsvogn? Igjen spiller plassbehovet en viktig rolle, og for SUV-modellenes del får man ekstra høyde som gir store fordeler for inn- og utstigning og for sikten under kjøring.

Skal kjøpe billig elbil – eller dyr elbil er det neste spørsmål som må besvares. Dette koker ned til hvor mye penger man vil bruke på bil, om høy kjørekomfort er viktigere enn sportslige kjøreegenskaper – og om man skal vurdere brukt elbil.

Biltesterne i Norsk elbilforening har testet 260 elbiler som er – eller har vært – i salg på det norske markedet, og kan gi deg svar på en mengde spørsmål.

  • Er denne bilen et bedre valg sammenlignet med andre biler i samme kategori?
  • Hvor enkelt er det å sette inn forovervendt og bakovervendt barnesete.
  • Hvor tung last kan du ha på taket.
  • Hvor mange kofferter er det plass til i bagasjerommet.
  • Kan den trekke tilhenger?
  • …og mye mer!

 

Toyota var ikke blant de første med el-modeller, men kom sterkt da de lanserte bZ4X. (Foto: Toyota)

Skal du velge to eller firehjulsdrift? Slik påvirker det kjøreopplevelsen din på vinterføre

Når dette er fastlagt, er neste punkt å velge om man skal ha firehjulsdrift – ofte forkortet med AWD, All Wheel Drive – eller om det holder med drift på to hjul, enten forhjulene eller bakhjulene.

Der biler med fossil drivlinje har én motor, kan elbilen ha en eller flere motorer – alt avhengig av om den har drift på to hjul eller på alle fire.

Det som er avgjørende for ditt valg, må uansett være de kjøreforholdene du normalt har vinters tid. Bor du slik at du ofte har is- eller holkeføre, eller mye snø gjennom vintermånedene, bør du absolutt vurdere firehjulsdrift (AWD).

Med til dette bildet hører også valg av vinterdekk. Med elbilens større tyngde, bør terskelen for valg av piggdekk være lavere enn for en konvensjonell bil med «normal» vekt som lettere kan klare seg med piggfrie dekk.

Hvordan velge Elbil med optimal rekkevidde: Tips for daglig kjøring og lengre turer

Rekkevidden er et evig tilbakevendende tema ved valg av elbil. I sine råd og vink fastslår Norsk elbilforening at:

«Kjører du under 10 mil per dag, har alle nye elbiler mer enn lang nok rekkevidde.»

Elbilforeningen skriver videre at for den som skal kjøpe elbil for første gang, er det lurt å tenke gjennom hvor langt man faktisk kjører daglig, og la dette være styrende for hvilken batterikapasitet man trenger.

På lengre turer bruker du hurtigladere underveis og siden ladenettverket i Norge er såpass godt utbygget er det stort sett ikke er noe problem å lade bilen når du tar deg en pause, fastslår elbilforeningen, som også peker på at med kjørelengder under 10 mil daglig, kan en brukt elbil være et godt alternativ.

Blå elbil til lading på en bensinstasjon langs landeveien.

I dag er det godt utbygde lademuligheter her i landet, også i mer grisgrendte strøk. (Foto: Frank Williksen)

Hjemmelader for Elbil: Slik optimaliserer du ladingen og sparere strøm

Den største forskjellen ved daglig bruk av elbil i forhold til biler med fossil drivlinje, ligger i tilførselen av ny energi. Der du med en bensin- eller dieselbil kunne fylle tanken i løpet av to-tre minutter, må du forberede deg på at det tar atskillig mer tid å «tanke» batteriet.

Med normale daglige kjørelengder vil du merke fint lite til dette, forutsatt at du spanderer på å investere i en god hjemmelader.

Uten å anbefale bestemte merker og modeller, nøyer vi oss med å fastslå at en god hjemmelader ferdig installert har en kostnad fra rundt 10.000 kroner og oppover. De fleste havner gjerne rundt 15.000 kroner før ladeboksen står driftsklar på veggen.

Det er viktig å være klar over at det for alle nye ladepunkter installert etter 1. juli 2022 er obligatorisk med ladeboks og elbilkontakt Type 2.

Ved hjemmelading er det strømprisen inn til vegg som gjelder, og den som vil være ekstra økonomisk kan i dag velge systemer som prioriterer lading når strømprisen er gunstigst.
I borettslag og sameier er det ofte ladekontakt knyttet til parkeringsplassen man leier.

Skiltet varsler at her er det ladestasjon.

Dette skiltet varsler at her er det ladestasjon. (Foto: iStock)

Optimalisering av lading underveis: Hurtiglading for andre elbilmerker på Tesla-supercharger

Den som bruker elbilen mye på lengre turer, blir fort kjent med bruk av hurtigladere underveis. Da er det, slik Norsk Elbilforening fastslår, en fordel at bilen lader ganske kjapt. Her kan det være store forskjeller fra modell til modell, men generelt er det en fordel med høy ladehastighet. Her er det hjelp å finne fra elbilforeningens biltestere, som alltid sjekker ladehastighet på elbilene som testes – og som er tidlig ute med god informasjon om nye modeller etter hvert som de dukker opp på markedet.

Hurtigladere har egne kabler. «Det finnes ulike, og du ser enkelt hvilken kabel som passer til kontakten bilen din har. Den vanligste kalles CCS, men noen asiatiske bilprodusenter bruker en standard som heter Chademo.

Tesla har stort sett åpnet alle sine Tesla-superladere for andre bilmerker, og biler med CCS-kontakt kan lade hos Tesla,» skriver elbilforeningen.

Fra starten av har det vært et virvar av betalingsmåter på hurtigladere – apper, betaling via sms, QR-koder og medlemskap. Nå er endelig denne fasen på vei over i historien, og i løpet av 2025 vil forhåpentlig de aller fleste hurtigladere være åpnet for betaling med kort – slik bilistene har vært vant til fra bensin- og dieselpumper lenge allerede. Dermed blir elbillivet enda enklere.

Store forskjeller mellom Elbiler og fossilbiler: Teknologi, bildeler og ytelse

Elbilen har en helt annen teknologi enn en bil med fossil drivlinje.

Den har ikke forbrenningsmotor, og heller ikke hverken eksossystem, drivstofftank eller et omfattende girsystem. Til gjengjeld har elbilen et stort og tungt høyspenningsbatteri, likerettere (fra vekselstrøm til likestrøm og motsatt), elmotorer og eget varmeapparat for å lage varme i bilen.

Ifølge elbilforeningen har en typisk fossilbil rundt 30.000 deler, mens elbilen har rundt halvparten av dette. «Bare en brøkdel av elbilens deler er bevegelige, sammenlignet med en fossilbil. Dette er blant annet fordi en elmotor er langt enklere enn en fossilmotor og trenger ikke et like omfattende transmisjonssystem.»

Spar penger med Elbil: Billigere service og mindre vedlikehold sammenlignet med fossilbiler

Langt færre deler betyr også færre deler som kan gå i stykker. Dette ser vi i servicekostnadene på fossilbiler sammenlignet med elbiler. Å ta en bilservice på en elbil er rett og slett billigere fordi det er mindre vedlikehold. Ingen olje- og filterbytter, kjølevæske, clutch, gir eller tennplugger som må byttes.

Det store høyspenningsbatteriet en av de største forskjellene fra fossil til elbil. Batteriet kan utgjøre over 50 prosent av produksjonskostnaden til en elbil, så det er svært uheldig om det går i stykker.

Heldigvis leveres de aller, aller fleste elbiler med batterigaranti på minst 8 år (eller 160 000 km, som regel da med en garanti om minst 70 prosent gjenværende batterikapasitet), og det er svært sjelden batteriene går i stykker. Generelt holder batterikapasiteten seg godt, men man må regne med at man mister noe kapasitet over tid,» skriver elbilforeningen.

Blå Tesla Model 3 parkert under bro

Tesla imponerte helt fra starten av med sitt eget raske og godt utbygde ladenettverk, og pirsgunstige modeller som Tesla Model 3 bidro godt til å sette ekstra fart på salget. (Foto: Frank Williksen)

Optimalisere rekkevidden på Elbilen: Forbruk, vinterkjøring og WLTP-syklus

Rekkevidden som er oppgitt for en elbil er målt med en WLTP-syklus. I praksis betyr dette at rekkeviddetallet bør leses som «under gunstige forhold». Forbruket påvirkes av mange faktorer, som værforhold, temperatur, tørr eller våt vei og egen kjørestil.

Spesielt ved lave temperaturer vinterstid, og ved kjøring i snø og slaps, reduseres rekkevidden merkbart. Norsk elbilforenings tester viser at elbiler stort sett beholder rundt 70 prosent av rekkevidden om vinteren, sammenlignet med ellers.

«For å få lengst mulig rekkevidde i kulde, er det enkleste tipset å avslutte ladingen rett før du skal kjøre. Da er batteriet varmt, og elbilen går lengre enn om du starter med et kaldt batteri,» skriver elbilforeningen.

Økonomiske fordeler med Elbil: Momsfritak, reduserte avgifter og lavere driftskostnader

Allerede ved kjøp har elbilen store fordeler sammenlignet med en bil med fossil drivlinje. Biler som koster under 500.000 kroner er fritatt for moms, og betaler heller ikke vanlig engangsavgift. Også elbiler må betale en vektavgift, som for tiden utgjør kr. 12,08 pr. kilo av bilens vekt som overstiger 500 kilo.

Norsk elbilforening opplyser videre at elbiler har en miljørabatt på minst 30 prosent ved bompassering, og at elbiler på ferger normalt betaler 70 prosent av fossilbiltakst på riksveiferger og opptil 70 prosent på fylkeskommunale ferger.

I noen kommuner er parkering gratis for elbiler, mens det i en del andre kommuner gis varierende rabatter. I mange kommuner er det full betaling som gjelder også for elbilene.
Adgangen til å kjøre i kollektivfelt er sterkt begrenset i forhold til hva som gjaldt i begynnelsen. Her gjelder det å følge med på skiltene!

Den største fordelen er nok over tid likevel driftskostnadene, spesielt for dem som i all hovedsak benytter ladeboks hjemme.

På minussiden er det ikke så mye å finne, utover det som handler om å lære seg nødvendige triks knyttet til mest mulig riktig og effektiv lading. Men generelt vil dekk-kontoen bli noe dyrere enn mange har vært vant med. Elbiler har ofte noe større dekkdimensjon, og med elbilenes høyere vekt, vil også dekkslitasjen øke noe.

Godkjent Elbil verksted

Ta service på elbilen din hos MECA!

Du kan nå ta bilservice eller reparasjon på el,- og hybridbilen din på et av våre elbil-sertifiserte bilverksteder. Er bilen dekket av nybilgaranti – gjelder denne også etter service hos oss.

Du er vel medlem i vår kundeklubb?

Som medlem i MECA kundeklubb vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved bilservice
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i MECA kundeklubb har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.