Dette har du lov til å forvente når bilen skal på verksted

Dette har du lov til å forvente når bilen skal på verksted

Hva bør du ha lov til å forvente av et bilverksted? Svaret avhenger litt av hvem du spør – men slik bør det selvsagt ikke være. Også her må det være en felles forståelse som definerer rammebetingelser – både for kunde og for leverandør.

Vi har stilt spørsmålet til noen sentrale aktører. I bransjen er neppe mange nærmere til å svare enn Arild Hansen, daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– Når en kunde setter bilen sin på verksted, er vi først inne på “Right to repair” – du kan altså velge hvilket verksted du selv vil, uavhengig av om du har garanti på bilen eller ikke. Vi har en lovgivning som heter Forordningen, og det er viktig at kunden er helt trygg på at det som blir gjort med bilen er i henhold til bilfabrikkens spesifikasjoner

Væsker også i elbilen

– Spesielt gjelder dette serviceintervallene; at disse blir fulgt, og at det serviceintervallene sier skal bli gjort på bilen, faktisk blir utført. Dette er det viktig å kunne dokumentere, spesielt hvis man har en garanti og eventuelt må oppsøke garantisten for bilen, fortrinnsvis bilforhandleren som representerer produsent og importør.

Da må du kunne dokumentere at service, deler som er brukt og væsker som er brukt, er i henhold til bilfabrikkens spesifikasjoner, sier Arild Hansen.

– Da tror jo «alle» at «ja, men jeg har jo elbil, så jeg har ingen væsker i bilen». Men det er feil. For det første skal det skiftes bremsevæske – og bremsevæske til en elbil er en helt spesiell variant. Så er det kjølevæske som skal kontrolleres, og den skal også skiftes ved gitte intervaller, legger han til.

Det er svært viktig å kunne dokumentere servicehistorikk fastslår Arild Hansen daglig leder i Autobransjens Leverandørforening ABL

Det er svært viktig å kunne dokumentere servicehistorikk fastslår Arild Hansen daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL)

Dokumentasjon viktig

– Det er kjempeviktig å følge serviceboka. De siste årene har vi også hatt digital servicebok. Det vanlige har vært at bilverkstedet gir deg et stykke papir etter service, der det er krysset av for alt som er gjort. Dette får du med deg til å legge i bilen, og dette er et dokument det er veldig smart å ta godt vare på.

Så er det noen som har digitale servicebøker fra fabrikk. Enkelte fabrikker gir de frittstående verkstedene tilgang til den digitale serviceboka, mens andre er mer trøblete.

Dette er ting jeg opplever at det er viktig at kunden føler seg trygg på, for det er, som nevnt, kjempeviktig at kunden kan dokumentere at han har hatt service.

Det er også noen verkstedkjeder som har utviklet egne servicebøker, og disse må da være i henhold til bilfabrikkenes spesifikasjoner, sier han videre.

Dårligere enn før 

– I mitt hode er det et ønske at bilfabrikkene kunne være så kundeorienterte at de la den digitale serviceboka helt åpen, slik at du som bileier – har enkel tilgang. Serviceboka er det viktigste dokumentet du har når du skal selge bilen din igjen. Da er det svært viktig å kunne vise at bilen din har fått all den service den skulle ha.
Nå er dette digitalt, og du må kanskje finne ut hvem det er som har dette for din bil. På dokumentasjon av service synes jeg faktisk vi er blitt dårligere enn vi noen gang har vært, sier Arild Hansen.

Lite problemer

– Hvis en verkstedkunde ikke er fornøyd – og mener noe ikke er gjort, eller gjort feil, hva gjør man da?
– Ja, da har man jo ikke fått det man har betalt for.
– Så da er Forbrukerrådet neste?
– Ja, men her skal jeg være litt stolt. På siste medlemsmøte i ABL hadde vi invitert juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, som innleder. Han startet med å si at «det er så hyggelig å bli invitert til dere, for det betyr at jeg har noe å snakke om. Jeg er mer bekymret når jeg må invitere meg selv, for da er det noe som står på den andre veien». Han sa rett ut at han har svært lite problemer med saker fra bilverkstedsreparasjoner, og var godt fornøyd med det, sier Arild Hansen til slutt.

Fagmessig «hvitt» arbeid

Hva sier så Thomas Iversen selv om saken:
– Når du kontakter et verksted kan du forvente at avtalt arbeid blir gjort fagmessig godt, til avtalt tid og pris. Dersom arbeidet tar lengre tid, eller krever mer jobb enn forutsatt, kan du forvente å få beskjed om dette.

Du kan videre forvente at alle skatter og avgifter er inkludert, og at bilverkstedet har de nødvendige statlige godkjenningene. Videre må du forvente at bilverkstedet har den nødvendige kompetansen til å jobbe på kjøretøyet ditt, hvis verkstedet tar på seg oppdraget.

Du skal kunne forvente fagmessig arbeid til avtalt tid og pris, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Du skal kunne forvente fagmessig arbeid til avtalt tid og pris, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Avslag skal begrunnes

– Hva kan du kreve som kunde?
Når jobben er gjort kan du kreve en kvittering, samt annen relevant dokumentasjon for jobben som er gjort. Hvis det er gjennomført en service, kan du kreve at dette noteres i serviceboken, enten digitalt eller fysisk.
Dersom du mener at jobben ikke er gjort som avtalt, kan du kreve at verkstedet behandler klagen på en rask og effektiv måte. Et eventuelt avslag på en klage skal begrunnes, slik at kunden forstår hvorfor verkstedet mener de ikke er ansvarlig for avviket.

Kan heve avtalen

– Hva gjør du dersom du mener verkstedet ikke har levert det de skal?
– Hvis tjenesten ikke er gjort i tråd med avtalen, eller på annet vis er gjort ufagmessig, har kunden rett til å få feilen rettet opp kostnadsfritt.
Dersom det ikke er mulig å ordne opp i feilene, vil forbrukeren ha rett på et prisavslag.
I stedet for prisavslag kan forbrukeren heve avtalen, dersom formålet med tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge av den ufagmessige jobben.

Kan bli ansvarlig

Hvis kunden hever hele avtalen, har ikke verkstedet rett til betaling. Verkstedet har rett til å få tilbakelevert deler og lignende i den grad det er mulig uten ulempe av betydning – eller kostnad – for kunden. For det som ikke kan leveres tilbake, kan verkstedet kreve rimelig vederlag inntil den verdi dette har for kunden.
I de tilfellene forbrukeren har hatt utgifter som følge av en dårlig gjennomført tjeneste, kan verkstedet bli ansvarlig for disse summene. Dette kan for eksempel være tauing eller egenandel for det samme, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet til slutt.

Fortløpende oppdatering

Hva sier så den som er ansvarlig for at verkstedjobben blir gjort helt etter boka? Vi spør kjedesjef John-Axel Granberg i MECA Norge.

– På et MECA-verksted vil bilen bli ivaretatt på samme vis som hos en merkeforhandler. Dette er jo selve grunnlaget for fritt verkstedvalg. Alle våre verksteder er godkjent i forhold til kompetanse, med fortløpende oppdatering blant annet ved vårt eget Promeister Academy, og holder et høyt faglig nivå, sier Granberg.

Identisk med fabrikkens skjema

– Når det gjelder periodisk service, så har noen biler en fysisk servicebok, mens andre har en digital løsning – og noen har begge deler. For å sikre denne viktige dokumentasjonen for kunden, har vi i tillegg utviklet vårt eget servicehefte i to forskjellige utgaver – et for fossile biler, og et for elbiler og hybrider. Dette har vi hatt i mange år, forteller han.

– Noe som også er svært viktig, er at delene til service på nettopp din bil hentes i vår egen nettbutikk for verkstedene. Her legger vi inn registreringsnummeret i nettbutikken, og får opp alle de aktuelle delene.
Ved å trykke på knappen «Service» kan vi så velge intervall og kjørelengde, og vi ser hvilken service bilen skal ha. Serviceskjemaet vi da får opp, er helt identisk med det skjemaet fabrikken har utviklet for bilen.

MECA har utviklet et eget servicehefte i to versjoner – et for elbiler og hybrider og et for fossile biler.

Få klager

Dette gjør det unikt og trygt å levere bilen til et hvilket som helst MECA-verksted for service. Det ferdige serviceskjemaet legges fysisk i bilen – eller legges inn digitalt av verkstedet, sier han.

– Hender det at noe går galt?
– Jeg er ikke kjent med klager i forbindelse med årsservice. Mitt inntrykk er at de få klagene vi mottar som regel bunner i dårlig kommunikasjon. Det har nok sin årsak i at mekaniker kan mye om bil og kunden kan mindre, og derfor har de lett for å snakke forbi hverandre. Vi ber stadig verkstedene om å være ekstra oppmerksomme på at dette kan forekomme, avslutter John-Axel Granberg.

Du er vel medlem i Klubb MECA?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i Klubb MECA har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.