Elbil-sjekken du ikke har råd til å glemme
«Jeg har elbil, så jeg trenger ikke service». Kanskje har du hørt dette fra elbil-eiere – eller tenkt det selv? Her er servicen elbil-eiere må ta for å unngå uforutsette og store utgifter.
– Joda – det stemmer at selve elmotoren trenger mindre service enn forbrenningsmotoren. Men alt det andre på bilen trenger jo service, forteller produkt- og konseptutvikler i ProMeister Solutions Kjell Teige.
For selv om elbil-motoren din har færre drivdeler, så trenger kjøleanlegg, bremser, hjuloppheng – og ikke minst batteriene jevnlig service – både for å garantere for sikkerhet og forhindre at du plutselig får en unødvendig stor regning i fanget.
Teige, som selv har 18 års fartstid med undervisning av bilmekanikere, gir deg her en kjapp oversikt over hvilke deler av bilen du må sørge for at kontrolleres jevnlig.
Hold hodet kaldt
Etter en lang sommerferie vet alle hvor viktig det er at kjøleanlegget virker. Det skal sørge for at både du og batteriet i bilen holder seg avkjølt – eller oppvarmet, på vinteren. AC-anlegget trenger regelmessig nytt filter og kontroll av tilførsel av gass.
Hva skjer dersom man ikke sørger for service på aircondition-anlegget?
– AC-filteret genererer fukt, og dersom det ikke skiftes kan det generere bakterieflora. Dersom det går for lang tid mellom service av kjøleanlegget vil du kunne kjenne at det utvikles vond lukt, særlig når det er ekstra varmt eller kaldt, og anlegget går for fullt, forklarer Teige.
– AC-anlegget produserer fukt, og dersom filteret på anlegget ikke skiftes kan det generere bakterieflora og dårlig effekt. Dersom det går for lang tid mellom service av kjøleanlegget vil du kunne kjenne at det utvikles vond lukt, særlig når det er ekstra varmt eller kaldt, og anlegget går for fullt, forklarer Teige.
AC-anlegget må kontrolleres for kjølegassmengde, denne avtar over tid. For å sikre riktig funksjon av anlegget anbefales kontrolleres/etterfylles hvert andre år.
Behandling av batteriet
Den største forskjellen mellom elbiler og biler som går på fossilt brennstoff er selvsagt batteriet. Selv om begrepet «lade-angst» for lengst har festet seg i det norske språket, mener Teige bekymringen ofte er overdrevet. Dersom du er blant de 114 400 personene som kjøpte ny elbil i fjor, har du mest sannsynlig et batteri som i hvert fall greier 2 – 3 timers kjøring før du må lade. Som Teige påpeker – da trenger du gjerne selv også «lading», for å kunne kjøre trygt.
Batteriene på nye elbiler slites relativt lite over årene. Samtidig er batteriet viktig å ta vare på, og få det målt og sjekket på service, for at det skal vare lenge.
– Når vi har batterier på service undersøker vi de ulike cellene på batteriet, og ser hvordan de har utviklet seg. Dersom det er større avvik blir det vurdert å bytte cellene, sier Teige.
Det du selv kan gjøre, er å begrense hurtigladning, og lade mest mulig hjemme. Så slipper du at symbolet for nødkjøring dukker opp på dashbordet uforberedt, når du er langt fra en ladestasjon.
Bremser til besvær
Du har sikkert hørt andre elbil-eiere snakke om bremsene, og hvordan de slites raskere på elbiler? Det kan være vanskelig å forstå – i og med at mange elbiler bremser litt «automatisk» i nedoverbakke. Teige forklarer hvorfor bremsene er ekstra utsatt på elbiler:
– Elbiler har ofte re-generering, som innebærer at batteriet lades opp. Når du slipper gassen så bremser elmotoren, og fungerer som en generator. Når bilen bremser av seg selv føler at du har mindre behov for å benytte bremsene. Det blir derfor lite aktivitet på bremseskivene og bremseklossene, som derfor har lettere for å ruste. Det kan også bli fysisk lite bevegelse i bremseklossene, som kan sette seg fast, sier Teige.
Er det noe man selv kan gjøre for å være snill mot bremsene?
– Det du kan gjøre selv, er å bevisst bruker bremsene inni mellom. Når du kjører, og ser at du ikke har noen biler bak deg, kan du slippe gassen. Hvis du må yte høyere kraft enn du har gjort tidligere kan det bety at bremsene må kontrolleres. Når du vasker bilen og ser rust på bremseskivene kan det være et varsel om at dette må inspiseres, sier Teige.
Se, lytt – og gå til fagkyndige
Å følge med på bilen – lytte etter endringer i lyder, for eksempel slag eller dunkelyder i hjulopphenget foran, skrapelyder i bremsene bak – er viktig for å fange opp om bilen er moden for service. Det er imidlertid ikke alt man kan se eller høre. Derfor må den til service hos fagkyndig personell, sier Teige.
– Skal du for eksempel vurdere slitasje på opphenget på en elbil – som ofte blir ekstra utsatt fordi bilen veier mer på grunn av batteriet – må man til fagkyndige hos et verksted. MECA har en egen sertifisering hvor MECA-verkstedene har riktig kompetanse for å ta service. Og da vil alle nybilgarantiene gjelde som normalt, forsikrer Teige.
MECA-verkstedene har eget skilt hvor det står at de er elbil-sertifisert. Teige anbefaler å besøke et slikt verksted ut over den pålagte PKK-godkjenningen fra myndighetene.
– PKK-kontrollen sørger for at bilen ikke er trafikkfarlig akkurat nå. Elbilen bør i tillegg til service få vedlikehold. Det er eneste måten å sørge for at den ikke plutselig slutter å fungere som den skal, sier Teige.
Elbilen bør ha service og vedlikehold for å sikre et trygt og godt bilhold, sier Teige.
Ta service på elbilen din hos oss!
Du kan nå ta service eller reparasjon på el- og hybridbilen din på et av våre elbil-sertifiserte verksted. Er bilen dekket av nybilgaranti – gjelder denne også etter service hos oss.