Bremseskive

Slik tar du bedre vare på bremsene dine

Bremseskiver som ruster er et økende problem for norske bileiere. Særlig om vinteren utsattes bremsene for ekstra påkjenninger, blant annet på grunn av veisaltet. Elbilene er ekstra utsatt på grunn av regenerering og enpedals-kjøring.

Undersøkelser har vist at så mye som hver femte bil kjører rundt med dårlige bremser. Dette er alvorlig – når en bil har redusert bremsevirkning øker stopplengden, og bare noen få meter kan i en kritisk situasjon være forskjellen på liv eller død. Farlig er det også dersom bremsene tar ulikt. Da kan en kraftig nedbremsing resultere i skrens og tap av kontroll over bilen.

Kan miste bremsene

– Vi anbefaler alltid at man tar med sjekk og smøring av bremsene når bilen likevel er inne til service, sier Hans A. Grøstad i MECA Service Rud i Bærum.- Ikke minst er dette viktig etter at vinteren har forlatt oss. I saltsørpa er spesielt caliperne på høyre side utsatt, og det bør man ta høyde for.

Ved en slik bremseservice sjekker vi slitasje og anbefaler nødvendig handling. Vi skifter bremsevæske og sjekker om bremserørene er i god stand. Dersom bremserør sprekker, mister bilen bremseeffekten.

Kaliperens bevegelser demonteres og må smøres. Klossene tas ut slik at alt glir og fungerer som det skal etterpå, sier Grøstad.

Hans A. Grøstad MECA Service Rud

Hans A. Grøstad i MECA Service Rud (t.v.) Foto Frank Williksen

Billig forsikring

– Hvorfor er elbilene ekstra utsatt for dette problemet?
– Det har med kjørestil å gjøre, der regenerering er et viktig poeng. Mye handler også om énpedals-kjøring idag, med svært lite bruk av bilens bremsesystem. Når bremsene «glemmes» for lenge, kommer rusten – og da er veien kort til skifte av bremseskiver, sier Grøstad, som er en sterk tilhenger av forebygging.

– Det lønner seg veldig å passe på dette når bilen likevel er innom verkstedet for vedlikehold. Slik bremseservice er ikke dyrt, og det er uansett en veldig billig forsikring for å unngå unødvendig tidlig skifte av bremseklosser og bremseskiver.

 

Et par tusenlapper

– Ved unormal slitasje regner vi med at man kan skifte bremseklosser mye tidligere enn de normalt skiftes. Dette avhenger selvsagt av hvordan klossene slites, men når alt har satt seg fast, er veien uansett kort til en uønsket og følbar ekstra kostnad, sier han.

– Hva snakker vi om i penger?

– En bremseservice ligger på rundt et par tusenlapper. Prisen for skifte av skiver på alle hjul vil variere med størrelsen på skivene, men for bilmodeller som eksempelvis Honda Civic og Honda CR-V vil regningen kan fort ende et sted fra 12.000 kroner og noe oppover, forteller Hans A. Grøstad.

Bremseskive med rød caliper

Ekstra forsiktige

– Kan bilistene gjøre noe selv for å drøye livet til bremsene?

– Ja, det handler om å bruke bremsene en gang iblant! Tråkk litt hardt på bremsepedalen innimellom, for eksempel som en rutine på hjemveien fra en kjøretur.

Litt mer aggressiv bremsing innimellom er nødvendig for å holde bremsene i bedre form. Bremseskiver ruster, slik er det bare, og jo mindre bremsene blir brukt – jo oftere må skivene skiftes, paradoksalt nok. Særlig godt voksne bilførere, som deg og meg, bør merke seg dette – de er ofte ekstra forsiktige, også med bremsene, og bruker gjerne bilen relativt lite, legger han til.

Store variasjoner

Problematikken blir bekreftet av Deividas Rupkus, avdelingsleder Oslo og Berger i Vikingkontroll, som er en stor aktør på taksering og behandling av leasingbiler ved avsluttet kontrakt. Det handler med andre ord stort sett om nesten nye biler.

– Det meste vi håndterer er elbiler, og det er helt vanlig med litt rust på bremseskivene, bekrefter han.

– De som kjører elbil tenker mer på å lade batteriet, og bruker stort sett bremsene svært lite mens de kjører. Vi ser ikke så mye av dette på fossile biler, det er elbiler og hybrider som er mest utsatt for denne typen bremseproblemer, legger han til, men understreker at det er til dels store variasjoner fra bilmerke til bilmerke.

Bremseskiver

Smart løsning

– Noen er under minstemålet for bremseskivene allerede etter et par år og kanskje bare 30.000 – 40.000 kilometer kjøring. Dette er veldig spesielt, og rask skiveslitasje kommer nok mest av at det er brukt billigere materialer i skivene, for vi ser jo også bilmerker der holdbarheten er god, sier han.

– Noen av dagens elbilmodeller har systemer for automatisk rensing for rust på skivene mens bilen kjører, og uten at du som sjåfør merker dette – en smart løsning, sier Deividas Rupkus, som ser en tendens til at det benyttes stadig billigere materialer i eksempelvis bremseskiver.

– Det nye elbiler sliter mest med, er nok likevel fôringer og motorfester. Elmotorenes høye dreiemoment river rett og slett disse i stykker, avslutter han.

Hvor mye koster det å reparere bremsene?

Prisen for bremseservice kan variere avhengig av hvilke bremsedeler som må byttes, beliggenhet og valgt bilverksted.

Bestill bremseservice til din Elbil!

Elbiler er kjent for sin miljøvennlige drift og lave drivstofforbruk, takket være sin evne til å regenerere energi når de bremser, men når bremsene ikke brukes regelmessig, øker faren for rustoppbygging på bremseskivene, noe som igjen kan føre til økt slitasje og svekket bremsekraft.

Elbil lades

Du er vel medlem?

Som medlem i Klubb MECA vil du få mange gode fordeler og garantier.

  • Månedlig nyhetsbrev
  • Nyhetsbrev Elbil
  • Medlemspris på kampanjeprodukter
  • Gratis hjulskift ved service
  • EU-kontroll med medlems ekstra
  • MECA Prismatch
  • 5 års garanti på reservedeler og arbeid
  • 12 måneders fri veihjelp ved service
  • MECA konto
  • Juridisk bistand
  • Medlemsrabatt fra våre samarbeidspartnere

Som medlem i Klubb MECA har du også:

  • 10 % rabatt på alt i nettbutikken til Sportall
  • 10% rabatt på abonnement på bladet BilAutofil
  • 10 % rabatt på containere fra RagnSells.